Er din kat urenlig?
Angst?
Aggressiv?

Yvonne Nye-2

Der kan være mange årsager til et adfærdsproblem. Og det er svært at finde hoved og hale i.
En adfærdsbehandling får kattens trivsel tilbage på sporet.

Har din kat adfærdsproblemer?

Alle katte er forskellige og adfærden varierer fra kat til kat.

Der er dog en række symptomer, du skal holde øje med. For eksempel om din kat:

• Strinter rundt omkring i huset
  • Efterlader søer af tis andre steder end i kattebakken
  • Bider under leg
  • Slås med familiens andre katte
  • Har et dalende aktivitetsniveau
  • Gemmer sig under sengen under tordenvejr, fyrværkeri osv.
  • Mangler appetit
  • Har øget soignering - slikker den sig meget mere end den plejer?

Årsager

Der kan være mange årsager til adfærdsændringer hos katte. Nogle af de mest hyppige er:

• Sygdom Eksempelvis blærebetændelse, krystaller i urinen, smerter pga. gigt, tandpine osv.
  • Stress Som følge af flytning, flere katte i hjemmet, ny baby, ombygning af huset osv.

• Traumer  Slåskamp med fremmede katte, uheld i hjemmet; katten er blevet trådt på, noget er blevet tabt ned over den osv.

Adfærdsbehandling hos DyrlægeRingen er delt op i tre trin:

kat adfærdsbehandling fyn dyrlægeringen tommerup dyreklinik glamsbjerg faaborg aarup katteskolen

Trin 1: Indledende konsultation hos dyrlægen

Vi starter altid med at indkalde katten til et fysisk tjek. For det er vigtigt, at fysiske skavanker er udelukket eller behandlet før, vi begynder at undersøge adfærdsproblemer.

Er katten urenlig, kan det eksempelvis være blærebetændelse, som er problemet. Hvis et fysisk problem er årsagen, kan adfærdsproblemet allerede være løst via behandlingen hos dyrlægen.

Men nogle gange er arnestedet ikke et fysisk problem. Og så skal der en adfærdsbehandling til. Det leder os videre til næste punkt.

Trin 2: Undersøgelse i eget hjem

For at stille en præcis diagnose, er det nødvendigt at se katten i dens eget territorium. Det er meget svært at stille en adfærdsmæssig diagnose på dyreklinikken, hvor katten er i uvante rammer, og helt naturligt kan være stresspåvirket.

Ét hjemmebesøg er inkluderet i vores adfærdsbehandlingspakke.

Trin 3: Diagnose, behandlingsplan og opfølgning

Når Yvonne har besøgt dig og undersøgt din kats omgivelser, stiller hun en diagnose. Yvonne giver dig også en vurdering af problemets omfang og chancerne for, at det bedres.

Så udarbejder hun en skriftlig plan for, hvad du skal gøre. For oftest er det dig, der nu skal på banen. Måske skal der ændres på kattenes adgang til foder eller sovesteder? Træning af katten kan også være en del af løsningen. Eller måske skal din kat aktiveres mere i dagligdagen? En vellykket adfærdsbehandling kræver, at du er parat til at gøre en indsats og at alle i familien er enige om, hvordan problemerne skal gribes an.

Til slut har vi en opfølgende telefonsamtale. Her taler vi om, hvordan det går. Og om der er noget, der kan forbedres yderligere.

Priser

Konsultation ved dyrlæge
Kr. 732,-

Indledende konsultation ved dyrlæge på en af vores dyreklinikker.
Hvis dyrlægen vurderer, at der er behov for yderligere diagnosticering via blodprøve, røntgen og så videre, får du altid et prisoverslag før vi går videre.

Hjemmebesøg
Kr. 1414,- + kørsel efter statens takst.

Adfærdsbehandlingspakken inkluderer: Hjemmebesøg, diagnose, prognose, skriftlig behandlingsprotokol samt en opfølgende telefonsamtale.

Om vores katteekspert

Yvonne er aut. veterinærsygeplejerske med speciale i katte. Hun har arbejdet med katte i 17 år. Både på forskellige dyreklinikker og for Kattens Værn. I løbet af den tid, har hun haft mere end 10.000 katte i hænderne. Så hun har katteadfærd under huden!

Du kan læse meget mere om Yvonne og hendes historie med katte her!

Aktuelle kurser

KATTESKOLENS FØRSTEHJÆLPSKURSUS - NYT HOLD

Du kan nu blive skrevet på venteliste til vores næste kursus i førstehjælp til katte. Det kommer til at foregå på vores klinik i Tommerup i starten af september. Den præcise dato kommer snart.

Send en mail til miav@dyrlaegeringen.dk Du kommer på ventelisten og får direkte besked, når dato og tidspunkt ligger fast.

OBS! Der er kun 5 ledige pladser på ventelisten, så skynd dig, hvis du vil være med!